Katrin Löffler: The old Adam and the new paradise. Heiner Müller's comedy 'Die Umsiedlerin' and the discourse about the “New Man”.

Abstract

In: Jahrbuch für Historische Kommunismusforschung 2012. Berlin: Aufbau Verlag, pp. 171-186.

In 1961 the comedy by Heiner Müller Die Umsiedlerin provoked one of the great scandals in the cultural and educational policy in the GDR. It was condemned as being a counter-revolutionary and anti-humanist play. For the first time the drama is analyzed in the context of the discourse about the ‘new man’; it does so because during the Fifties und early Sixties the leadership of the state and the socialist party persistently demanded from the authors that they create the new, socialist man in their works. But the characters of Müller’s comedy do not concur with the image of a socialist personality and, as a result, the drama counteracts the idea and the educational optimism of these years. Especially the allusions the play makes to the Christian image of man allow this sceptical interpretation of the drama.

Über die Autorin

Katrin Löffler, Dr. phil., geb. 1964 in Riesa, Ausbildung zur Krankenschwester, Redakteurin bei der katholischen Wochenzeitung Tag des Herrn, 1993–1999 Studium der Germanistik und Geschichte, 2004 Promotion, wissenschaftliche Mitarbeiterin am Institut für Germanistik der Universität Leipzig, seit 2009 Habilitationsstipendium der Bundesstiftung zur Aufarbeitung der SED-Diktatur. Veröffentlichungen u.a.:

  • Anthropologische Konzeptionen in der Literatur der Aufklärung. Autoren in Leipzig 1730–1760, Leipzig 2005
  • Keine billige Gnade. Siegfried Theodor Arndt und das christlich-jüdische Gespräch in der DDR, Hildesheim 2011
  • Hg.: Als Studiosus in Pleiß-Athen. Autobiographische Erinnerungen von Leipziger Studenten des 18. Jahrhunderts, Leipzig 2009
  • Mithg.: Christian Felix Weiße und die Leipziger Aufklärung, Hildesheim 2006; Johann Christian Müller: Meines Lebens Vorfälle und Nebenumstände. Erster Teil: Kindheit und Studienjahre (1720–1746), Leipzig 2007