Marek Prawda: Divided Memories in a Unified Europe. Reappraising Dictatorships between Competing Views of the Past and Politics of Memory

Abstract

In: Jahrbuch für Historische Kommunismusforschung 2009. Berlin: Aufbau-Verlag, S. 371–376

How can we Europeanize the experience of dictatorship in the twentieth century and arrive at a shared memory? Starting from the consideration that there is no common European consciousness of recent history, the Polish ambassador to Berlin, Marek Prawda, illustrates the reasons for that, drawing on examples from Polish and German political debates. He strongly argues for overcoming still existing mental barriers and misunderstandings between the neighbouring countries in order to create a sense of community and a new European culture of remembrance.

Über den Autor

Marek Prawda, geb. 1956 in Kielce, Polen. 1975–79 Studium an der Wirtschaftswissenschaftlichen Fakultät der Universität Leipzig, 1979–90 Forschungsstudium und wissenschaftliche Tätigkeit im Institut für Philosophie und Soziologie der Polnischen Akademie der Wissenschaften in Warschau, 1984 Promotion in Soziologie. Seit 1980 Mitglied der Gewerkschaft Solidarność. Ab 1992 in verschiedenen Positionen im diplomatischen Dienst tätig, seit September 2006 Botschafter der Republik Polen in der Bundesrepublik Deutschland.