Nikolas R. Dörr: The conflict over Euro-communism in West German politics 1967-1979.

Abstract

In: Jahrbuch für Historische Kommunismusforschung 2012. Berlin: Aufbau Verlag, pp. 217-232.

Euro-communism played a central role in the political debate of the Federal Republic of Germany from the mid- to late-seventies. Starting with the first contacts between the Social Democratic Party of Germany and the Italian Communist Party in late 1967 until the tense atmosphere during the election campaign for the first direct elections to the European Parliament in 1979, the positions of the four parties represented in the German parliament are analyzed in this article. The article argues that Euro-communism was a projection of political anxieties and hopes in German party politics. While the CDU and CSU have interpreted Euro-communism as a tactical measure for the Sovietization of Western Europe, the FDP struggled to find a standpoint and parts of the SPD hoped for the social democratization of the Euro-communists.

Über den Autor

Nikolas R. Dörr, M.A., Diplom-Politologe, geb. 1979 in Bad Soden, Studium der Friedens- und Konfliktwissenschaft, Neueren Geschichte, Psychologie, des Öffentliches Rechts sowie der Politikwissenschaft. Seit 2009 Promotion am Zentrum für Zeithistorische Forschung Potsdam (ZZF) über die sicherheitspolitische Bedeutung des Eurokommunismus für die USA und die Bundesrepublik Deutschland am Beispiel des Partito Comunista Italiano, Stipendiat der Friedrich-Ebert-Stiftung. Veröffentlichungen u.a.:

• Kommunismus im Wandel. Die kommunistischen Parteien Frankreichs, Finnlands und Italiens im Zuge des Eurokommunismus (= Schriftenreihe Arbeitspapiere des Instituts für Internationale Politik und Regionalstudien, Bd. 31), Berlin 2006
  • Die Sozialdemokratische Partei Deutschlands im Parlamentarischen Rat 1948/1949. Eine Betrachtung der SPD in den Grundgesetzberatungen vor dem Hintergrund der ersten Bundestagswahl 1949, Berlin 2007; Mithg.: Die Nachrichtendienste der Bundesrepublik Deutschland, Berlin 2007