Olaf Mertelsmann, Aigi Rahi-Tamm: Estonia during Stalinism 1940-1953. Violence and Cleansing in the Name of the Reconstruction of Society.

Abstract

In: Jahrbuch für Historische Kommunismusforschung 2012. Berlin: Aufbau Verlag, pp. 99-112.

In 1940 Estonia, like her neighbours Latvia and Lithuania’, was initially occupied then annexed by the Soviets. Stalinist terror became an important part of the integration of newly acquired territories into the USSR and the Sovietization process. Approximately 12 to 14 percent of the Estonian population became victim of Soviet mass violence and four percent lost their lives. Repressions were often at the centre of Soviet policies in the Baltic republics. In most of the cases, careful bureaucratic preparations accompanied the different campaigns of cleansing with their top-down approach. Moscow made the decisions and local authorities followed orders. Cases of spontaneous violence or local initiative were the exception. The categories of enemies changed over time, the most important being ‘social alien’ or ‘bourgeois-nationalist elements’. Most of the measures were based on Soviet policing methods including the necessary use of card files and bureaucratic work.

Über die Autoren

Olaf Mertelsmann, Dr. phil., geb. 1969 in Hamburg, 1990–1995 Studium der Geschichte, Germanistik und Pädagogik, 2000 Promotion, 2005 venia legendi. Bis 2002 als Deutsch-Lektor zuerst in Tartu/Estland, und dann in Novosibirsk/Russland. Seit 2003 zuerst wissenschaftlicher Mitarbeiter und anschließend Dozent für Zeitgeschichte an der Universität Tartu. Veröffentlichungen u.a.:

• Zwischen Krieg, Revolution und Inflation. Die Werft Blohm & Voss 1914–1923, München 2003
  • Hg.: The Sovietization of the Baltic States, 1940–1956, Tartu 2003
  • Hg.: Vom Hitler-Stalin-Pakt bis zu Stalins Tod. Estland 1939–1953, Hamburg 2005
  • Der stalinistische Umbau in Estland. Von der Markt- zur Kommandowirtschaft, Hamburg 2006
  • Hg.: Central and Eastern European Media under Dictatorial Rule and in the Early Cold War, Frankfurt/M. 2011.

Aigi Rahi-Tamm, Dr. phil., geb. 1965 in Võru/Estland, 1985–1990 Studium der Geschichte, 2004 Promotion. Seit 1990 wissenschaftliche Mitarbeiterin an der Universität Tartu am Lehrstuhl für Archivwissenschaften, 1997–2004 Mitglied der staatlichen Kommission zur Untersuchung der Repressionspolitik. Veröffentlichungen u.a.:

• 1949. aasta märtsiküüditamine Tartu linnas ja maakonnas [Die Märzdeportation 1949 im Landkreis und in der Stadt Tartu, Tartu 1998
  • Teise maailmasõja järgsed massirepressioonid Eestis: allikad ja uurimisseis [Massenrepressalien nach dem Zweiten Weltkrieg in Estland: Quellen und Forschungsstand, Tartu 2004.