Ralf Hoffrogge: “Fordism, Euro-communism and the New Left”.

Abstract

In: Jahrbuch für Historische Kommunismusforschung 2012. Berlin: Aufbau Verlag, pp. 249-264.

Starting with the question why there was no such phenomenon as “Euro-communism” in Western Germany, this essay wants to explore the problem of continuity between pre-war and post-war communist politics in Germany. Following a short account of the demise of the Western German Communists before 1956, the main part of the essay uses the theoretical concept of “Fordism” to analyse the emergence of a new Left in Western Germany in the mid-sixties. The main thesis is that both the absence and presence of Euro-communism can be related to a broader crisis of political representation within the Fordist welfare-state. It was a crisis that undermined the mechanisms of class-politics on which the labour movement had built up its strategies.

Über den Autor

Ralf Hoffrogge, M.A., geb. 1980 in Lingen (Ems), 2000–2008 Studium der Geschichte, Politikwissenschaft und Psychologie an der Freien Universität Berlin und an der Washington University in St. Louis (USA). Forschungen zur Geschichte der Arbeiterbewegung und der Studierendenbewegung in der BRD, derzeit Promotion an der Universität Potsdam zur Biografie des KPD-Politikers Werner Scholem (1895–1940). Veröffentlichungen u.a.:

• Richard Müller – Der Mann hinter der Novemberrevolution, Berlin 2008
  • ›Die wirkliche Bewegung, welche den jetzigen Zustand aufhebt‹ – Sozialismuskonzepte und deutsche Arbeiterbewegung 1848–1920, in: PROKLA, Nr. 155, Juni 2009.