Wim van Meurs: The Danube-Black Sea Canal. A Construction site of Communism.

Abstract

In: Jahrbuch für Historische Kommunismusforschung 2012. Berlin: Aufbau Verlag, pp. 113-128.

The failed building of a waterway between the Danube and the Black Sea by thousands of forced laborers in the early years of the Romanian communist regime (1949–1955), known as the ‘channel of the dead’, is generally regarded as the ultimate example of the irrationality and repressiveness of this regime. Neither the horrendous human cost nor the fact that the task fell to a statement by Stalin, nor the hubris and the technical impracticability of the project, however, should obscure the utopian dimension. On the one hand, this major project was realized under Ceausescu; while, on the other hand, the communist utopia of the radical redesign of man and his environment was replaced by a technical modernization and a conservative national ideal.

Über den Autor

Wim van Meurs, Dr. phil., geb. 1964 in Rotterdam/Niederlande, 1982–1988 Studium der osteuropäischen Geschichte an der Universität Utrecht, 1993 Promotion. Bis 1999 Postdoktorand am Osteuropa-Institut der Freien Universität Berlin, Lehrbeauftragter an der Freien Universität und an der Humboldt-Universität zu Berlin. 1999–2004 wissenschaftlicher Mitarbeiter am Centrum für Angewandte Politikforschung der Ludwig-Maximilians-Universität München, zuständig für den Balkan und EU-Nachbarschaftspolitik. Seit 2004 am Lehrstuhl für politische Geschichte der Radboud Universität Nijmegen/Niederlande. Mitglied im Vorstand der Südosteuropa-Gesellschaft sowie im Redaktionsrat von Südosteuropa und Journal of Intervention and State Building. Veröffentlichungen u.a.:

  • The Bessarabian question in communist historiography, Boulder, Colo. 1994
  • Hg.: Beyond EU enlargement, 2 Bde., Gütersloh 2001
  • Hg.: The Balkan prism, München 2007
  • Hg.: Ottomans into Europeans. State and institution building in South-East Europe, Londen 2010