Abstract

Daniel Logemann: Polenfeindlichkeit in der DDR. Leipzig in den 1970er- und 1980er-Jahren, in: Jahrbuch für Historische Kommunismusforschung 2022. Berlin: Metropol Verlag, pp. 69–84.

Hostility toward Poles was a widespread phenomenon in the GDR. Based on centuries-old neighborly stereotypes, East Germans regarded the People's Republic of Poland ambivalently as attractive and backward. Yet even seemingly positive stereotypes that described Poland as an exotic country and their women as beautiful reveal complicated layers of mutual perceptions. Poles, on the other hand, reacted vehemently to what they saw as negative sentiments and would retaliate by dismissing East Germans as inferior to West Germans. This essay examines anti-Polish attitudes and practices in Leipzig in the 1970s and 1980s. Anti-Polish attitudes were often sexist and racist and were intensified by state anti-Polish propaganda in the 1980s. A close analysis of the hostility toward Poles reveals that it was fueled by an unresolved past and individual insecurity and was further intensified by the crises of East European Communism.

Über den Autor

Daniel Logemann, Dr. phil., geb. 1979 in Brake (Unterweser). 2000 bis 2007 Studium der Osteuropäischen Geschichte, Polnischen Literaturwissenschaft und von Südosteuropastudien in Jena, Lublin und Krakau (Polen). 2010 Promotion im Rahmen des von der Volkswagenstiftung finanzierten Projekts »Schleichwege. Inoffizielle Begegnungen und Kontakte sozialistischer Staatsbürger 1956–1989. Zwischen transnationaler Alltagsgeschichte und Kulturtransfer«. 2010 bis 2015 wissenschaftlicher Mitarbeiter und Kurator im »Museum des Zweiten Weltkriegs« in Gdańsk, 2015 bis 2018 wissenschaftlicher Geschäftsführer des »Europäischen Kollegs Jena. Das 20. Jahrhundert und seine Repräsentationen«; seit 2018 Kustos der »Kustodie 3 NS-Zwangsarbeit/Topographie der Moderne« der Stiftung Gedenkstätten Buchenwald und Mittelbau-Dora. Veröffentlichungen u. a.: Das polnische Fenster. Deutsch-polnische Kontakte im staatssozialistischen Alltag Leipzigs 1972–1989, München 2012.

Jahrbuch für Historische Kommunismusforschung