Abstract

Marion Dotter: Caritas oder Kommunismus? Die sozialpolitischen Maßnahmen der katholischen Kirche Österreichs in Reaktion auf die Wohnungsnot nach 1945, in: Jahrbuch für Historische Kommunismusforschung 2024. Berlin: Metropol Verlag, pp. 171–189.

This paper examines the ways in which the Church in Austria responded to the rise and consolidation of communist regimes in neighbouring countries in Central and Eastern Europe in order to avert a similar threat in its own country. The focus is on the housing shortage as one of the most pressing problems of the post-war period in Austria, which was intensively discussed in church circles and led to a variety of practical aid measures such as the so-called “Siedlungsaktion” and the Catholic “Siedlungsgenossenschaften”. The Church’s commitment to using its property to create social justice is evident in these cases. However, the Church’s political activities were by no means uniform, but showed clear discrepancies and heterogeneities. This text will therefore identify the Catholic Church as a multi-layered, transnational institution of the post-war period, composed of the Roman Curia, the local clergy and the faithful or lay group. The study will focus on how these different actors engaged with Catholic social teaching in opposition to communist ideology.

Über die Autorin

Dr. des. Mag. Marion Dotter, geb. 1991 in Wien. 2010 bis 2017 Studium der Geschichte und Deutschen Philologie an der Universität Wien, 2018 bis 2021 Promotion zur Nobilitierungspraxis in der Habsburgermonarchie im 19. Jahrhundert an der Ludwig-Maximilians-Universität München. Mitarbeiterin in diversen Forschungsprojekten, etwa zur Frühneuzeitlichen Handelsgeschichte in Wien und Linz, zur österreichischen Verwaltungsgeschichte des 19. Jahrhunderts in München und zur rechtlichen Bedeutung des Vertrages von St. Germain in Graz und Wien. Aktuell Mitarbeiterin des internationalen Forschungsprojekts zum »Global Pontificate of Pius XII.« am DHI Rom und dem Collegium Carolinum München. Veröffentlichungen u. a.: Der hohe Preis des Friedens. Geschichte der Teilung Tirols. 1918–1922, Innsbruck 2018 (mit Stefan Wedrac); Adelspolitik in der späten Habsburgermonarchie (in Vorbereitung).

Jahrbuch für Historische Kommunismusforschung