Abstract

Klaus Petersen/Herbert Obinger/Michele Mioni: Kalter Krieg und Wohlfahrtsstaat. Kausalmechanismen und Auswirkungen, in: Jahrbuch für Historische Kommunismusforschung 2024. Berlin: Metropol Verlag, pp. 13–35.

This article examines the relationship between the Cold War and the welfare state. It argues that the Cold War was not merely a geopolitical contextual factor for the development of the welfare state after 1945. Rather, it argues that the Cold War had a causal impact on social policy in both the West and the East, albeit mainly in indirect ways. The authors discuss several causal mechanisms that may explain how the Cold War influenced the development and patterns of welfare states in both Western Europe/North America and Eastern Europe. The most important of these was the systemic competition between two political systems and their opposing social and economic models, and the associated battle for the 'hearts and minds' of the people. Under this umbrella, the paper discusses five causal mechanisms through which the Cold War affected the emergence and development of social policy: the guns-and-butter trade-off; the welfare state as a third way between capitalism and collectivism; communist parties as push factors for the expansion of the Western welfare state; the influence of anti-communism on the ideological realignment of political parties and coalition-building processes; and policy diffusion within and across blocs.

Über die Autoren

Prof. Dr. Klaus Petersen, Professor für Sozialstaatsgeschichte und Direktor des Zentrums für Wohlfahrtsstaatsforschung an der University of Southern Denmark. Lehrstuhlinhaber am Danish Institute of Advanced Studies und bis Ende 2023 DFG-Mercator-Fellow am SFB 1342 der Universität Bremen. Forschungsschwerpunkt: Geschichte des Sozialstaats in Dänemark und Nordeuropa. Veröffentlichungen u. a.: Ko-Hg.: Warfare and Welfare. Military Conflict and Welfare State Development in Western Countries, Oxford 2018; Beyond Welfare State Models, Cheltenham 2011; Analysing Social Policy Language, Bristol 2015; Race, Ethnicity and the Welfare States. An American Dilemma?, Cheltenham 2015. Außerdem Autor und Herausgeber zahlreicher Publikationen in dänischer Sprache sowie von Beiträgen in Fachzeitschriften wie dem Journal of European Social Policy, Church History, Contemporary European History, Comparative European Politics, Social Science History und dem British Journal of Political Science.

Prof. Dr. Herbert Obinger, Professor für Vergleichende Staatstätigkeitsforschung am Forschungszentrum Ungleichheit und Sozialpolitik (SOCIUM) der Universität Bremen und Sprecher des SFB 1342 »Globale Entwicklungsdynamiken von Sozialpolitik«. Veröffentlichungen u. a.: als Ko-Hg.: Oxford Handbook of the Welfare State, 2. Aufl. Oxford 2021; Warfare and Welfare. Military Conflict and Welfare State Development in Western Countries, Oxford 2018; Federalism and the Welfare State. New World and European Experience, Cambridge 2005. Außerdem Autor zahlreicher Aufsätze in Fachzeitschriften wie World Politics, Comparative Political Studies, British Journal of Political Science, Governance, Politics & Society, European Journal of Political Research, Journal of European Public Policy und dem Journal of European Social Policy.

Michele Mioni, Postdoc an der Otto-Friedrich-Universität Bamberg, mit Lehrverpflichtung im Bereich Zeitgeschichte und globale Geschichte der Wohlfahrt. Außerdem Fellow am Centre d’histoire sociale des mondes contemporains an der Université Paris 1 Panthéon-Sorbonne. Forschungsschwerpunkte: das Verhältnis von Krieg und Sozialpolitik, soziale Ausgrenzung und die Rolle transnationaler sozialer Bewegungen bei der Verbreitung von Sozialpolitik in (post-)kolonialen Gebieten. Sein jüngstes Buch beschäftigt sich mit italienischen Gewerkschaften und dem Aufstieg des Faschismus nach dem Ersten Weltkrieg: Riforma sociale, lotta al fascismo, suggestioni corporative: la Confederazione Generale del Lavoro in Italia e in Europa, 1918–1927, Pisa 2023. Außerdem Autor mehrerer Beiträge und Aufsätze sowie in Zeitschriften, wie z. B. Labor History, Social Policy & Administration, Politics & Policy, Memoria & Ricerca und Leviathan.