Abstract

Christoph Lorke: Soziale Ungleichheiten in Zeiten des Kalten Krieges. Sozialpolitik und (Anti-)Kommunismus in Deutschland seit 1945, in: Jahrbuch für Historische Kommunismusforschung 2024. Berlin: Metropol Verlag, pp. 73–86.

The article is dedicated to the history of divided Germany. It asks about the links between social policy, anti-communism and the perception and management of social inequality. Starting from the end of the Second World War, it examines the contexts and functions of different ways of dealing with social inequality. These were not only directed inwards, for example to generate political legitimacy, but were also always directed at the political-ideological counterpart. Thus, the aim of both German states was to exude superiority in the field of socio-political measures and developments in order to prove that they were the fairer, more humane model of society. Social frictions had to be located and explained within these narratives. The traces of the Cold War in socio-political and socio-symbolic action have an impact far beyond the political caesura of 1990.

Über den Autor

PD Dr. phil. Christoph Lorke, geb. 1984 in Querfurt. 2004 bis 2009 Studium der Geschichte, Germanistik, Psychologie und Erziehungswissenschaften, 2013 Promotion, 2019 Habilitation. Von 2009 bis 2021 wissenschaftlicher Mitarbeiter am Historischen Seminar der Universität Münster, seit 2022 wissenschaftlicher Projektleiter am LWL-Institut für westfälische Regionalgeschichte. Veröffentlichungen u. a.: Zwischen Aufschwung und Anpassung. Eine kleine Geschichte des »Aufbau Ost«, Bonn 2022 (mit Marcus Böick); An den Rändern der Gesellschaft. Armut und soziale Ausgrenzung im geteilten Deutschland (= Die geteilte Nation – Deutsch-deutsche Geschichte 1945–1990, Bd. 1), Berlin 2021; Liebe verwalten. »Ausländerehen« in Deutschland 1870–1945 (= Studien zur Historischen Migrationsforschung, Bd. 37), Paderborn 2020; Armut im geteilten Deutschland. Die Wahrnehmung sozialer Randlagen in der Bundesrepublik und der DDR, Frankfurt a. M./New York 2015.

Jahrbuch für Historische Kommunismusforschung