Abstract

Konrad Sziedat: Transformation der Begriffe. Wandlungen (sozial-)politischer Erwartungen und ihre Spuren in der Gegenwartssprache, in: Jahrbuch für Historische Kommunismusforschung 2024. Berlin: Metropol Verlag, pp. 147–155.

Past images of the future have gained increasing scientific attention within recent years. This paper discusses political and social policy expectations in Western Germany at the end of Communism. Methodologically rooted in Historical Semantics, it traces the emergence and career of two core concepts that are frequently employed for characterising late 20th century transformations: »friedliche Revolution« (Peaceful Revolution), and »Zivilgesellschaft« (civil society). Analysing the complex metamorphoses of these two concepts as well as the expectations connected to them, the paper demonstrates that past images of the future are a fruitful object of study as some of them have left shades in our present-day language after they became themselves a part of history.

Über den Autor

Dr. Konrad Sziedat, geb. 1984 in Berlin. Lehramtsstudium mit den Fächern Geschichte und Musik in Dresden und Mailand. Anschließend wissenschaftlicher Mitarbeiter, u. a. in einer Leibniz Graduate School des Instituts für Zeitgeschichte München – Berlin und der Ludwig-Maximilians-Universität München. Seit 2019 Referent bei der Bayerischen Landeszentrale für politische Bildungsarbeit. Publikation u. a.: Erwartungen im Umbruch. Die westdeutsche Linke und das Ende des »real existierenden Sozialismus«, Berlin/Boston 2019 (Paperback 2021).

Jahrbuch für Historische Kommunismusforschung