Detlef Lehnert: The October Revolution from the Perspective of German Social Democrats

Abstract

In: Jahrbuch für Historische Kommunismusforschung 2017. Berlin: Metropol Verlag, pp. 117–130.

This article shows how the German Social Democrats’ perception of the October Revolution of 1917 was shaped by assessments of Russian (party) relations for more than a decade. Only a few party intellectuals held more intensive discussions before 1917. The Bolsheviks, through the time of Rosa Luxemburg, were predominantly critical. In the Russian context, theories of German origin came almost entirely from the Mensheviks. There was a shift in emphasis from February to October because the Bolsheviks led by Lenin and Trotsky were perceived more positively as a force for peace in the break with the Western allies. The upheaval in Tsarist Russia, which was often categorized as “historical”, was also the subject of daily political commentaries up to the time of the Reichstag speech. A renewed break in views of the Russian Revolution resulted from the violent disbandment of the Russian Constituent Assembly in January 1918 and the subsequent establishment of a Bolshevik party dictatorship.

Über den Autor

Detlef Lehnert, Prof. Dr. phil., geb. 1955 in Hamburg. 1974 bis 1978 Studium der Politischen Wissenschaft, Geschichte und Philosophie, 1981 Promotion; 1979 bis 1987 wiss. Mitarbeiter bzw. Hochschulassistent für Historische Grundlagen der Politik an der FU Berlin, 1988/89 Habilitation für Politische Wissenschaft und Neue Geschichte; nach und während Auslandsaufenthalten 1989 bis 1999 Heisenberg-Stipendiat und Projektleiter bei der DFG; seit 2001 Professor für Politikwissenschaft an der FU Berlin, seit 2008/09 Präsident der Hugo-Preuß-Stiftung und Vorstandsvorsitzender der Paul-Löbe-Stiftung. Veröffentlichungen u. a.: »Mehr Demokratie wagen«. Geschichte der Sozialdemokratie 1830–2010, Berlin 2013 (mit Peter Brandt); Verfassungsdemokratie als Bürgergenossenschaft, Baden-Baden 1998; Kommunale Politik, Parteiensystem und Interessenkonflikte in Berlin und Wien 1919–1932, Berlin 1991; Hg. der Reihe (und Bände) Historische Demokratieforschung.