Ekaterina Makhotina: Archeology of Memory: The Soviet War Memorial Antakalnis in Vilnius

Abstract

In: Jahrbuch für Historische Kommunismusforschung 2013. Berlin: Aufbau Verlag, pp. 247-262.

This article analyzes existing discussions on remembering World War II using the example of the most significant memorial to the fallen Soviet Soldiers in Lithuania – the Soviet War Memorial Antakalnis. The aesthetic form and commemorative rituals of the memorial are examined in the context of the cultural and educational policy used in the Soviet Union; however, the main focus is on the local, specific characteristics of the Lithuanian cultural memory of the Great Patriotic War during the Soviet period. The political change 1989/90 evoked in independent Lithuania not only a collapse of the heroic monuments of the war, it also led to the development of several conflicting memory discourses. Groups of remembrance, such as Lithuanian Veterans of the Soviet Army, Polish Soldiers of Armija Krajowa, Jewish survivors and former partisans maintain their own versions of the past and demonstrate them during commemoration rituals at Antakalnis.

Über die Autorin

Ekaterina Makhotina, M.A., geb. 1982 in St. Petersburg, 1999–2008 Studium der Neuen und Neuesten sowie der osteuropäischen Geschichte, Bohemistik und Politikwissenschaft in St. Petersburg, Karlsruhe, Regensburg und München. Doktorandin und seit 2011 wissenschaftliche Mitarbeiterin am Lehrstuhl für Geschichte Ost- und Südosteuropas der LMU München. Promotionsthema: Der Zweite Weltkrieg in Museen, Gedenkstätten und Denkmalkultur in Litauen 1944–2010. Forschungsfelder (mit Publikationen): Erinnerungs- und Geschichtskulturen im östlichen Europa, museale Darstellung des Krieges, sowjetische Kulturpolitik in Litauen. Mitglied der Arbeitsgruppe »Zukunftswerkstatt « im deutsch-russischen Forum Petersburger Dialog.