Gerhard Wettig: On the Background of World War II: What Role Did Stalin Play?

Abstract

In: Jahrbuch für Historische Kommunismusforschung 2014. Berlin: Metropol Verlag, pp. 171–189.

Stalin’s decision to enable Hitler to take the road by joining him in the division of Poland was rooted in his belief, which had been developed since the early 1920s, that division between the capitalist states would both provide security for Soviet Russia and precipitate revolution abroad. From the outset, Stalin had attributed a central role to Germany, only reluctantly siding with the Western powers when Hitler left him no alternative. When Britain and France failed to resist Germany during the Sudeten Crisis of 1938, Hitler’s aggression was viewed by Stalin as precisely what he should depend on. For this reason, when Hitler offered him a Pact, Stalin immediately accepted.

Über den Autor

Gerhard Wettig, Dr. phil., geb. 1934 in Gelnhausen, 1966–1999 zunächst Referent, dann Leiter des Forschungsbereichs Außen- und Sicherheitspolitik am Bundesinstitut für ostwissenschaftliche und internationale Studien in Köln, 1990–1999 Herausgeber und Chefredakteur der Zeitschrift Außenpolitik, 1998–2003 Mitglied der Gemeinsamen Kommission zur Erforschung der jüngeren Geschichte der deutsch-russischen Beziehungen. Zahlreiche Veröffentlichungen über die sowjetische Deutschland-Politik, die innerdeutschen Beziehungen während der Spaltung und Probleme des Kalten Kriegs in Europa, zuletzt: Hg.: Der Tjuľpanov-Bericht: Sowjetische Besatzungspolitik in Deutschland nach dem Zweiten Weltkrieg, Göttingen 2012; Hg.: Chruschtschows Westpolitik 1955 bis 1964. Bd. 3: Kulmination der Berlin-Krise 1960 bis 1962, München 2011; Sowjetische Deutschland-Politik 1953 bis 1958, München 2011; Stalin and the Cold War in Europe 1939–1953, Lanham/New York 2008.