Jakub Szumski: Alone against the Party. Zbigniew Iwanów – the rebel in the Polish United Worker’s Party 1980/1981

Abstract

In: Jahrbuch für Historische Kommunismusforschung 2018. Berlin: Metropol Verlag, pp. 127–141.

Zbigniew Iwanów (1948–1987) was an economic manager in a state-run factory in Toruń, Poland, and a member of the Polish United Worker’s Party. During the “Polish Crisis” of 1980/1981 he started ‘unsupervised’ activity within the communist party, which aimed at democratization, free elections and autonomy for the rank-and-file organization. This led to his expulsion. The failure to change the party from within led him to join the independent trade union “Solidarity”. Incarcerated during the period of martial law and forced to migrate to the USA afterwards, he died in Texas in 1987. The article describes his political biography and analyses it in the light of Robert Merton’s theory of rebellion.

Über den Autor

Jakub Szumski, Magister, geb. 1990 in Warschau/Polen. 2009 bis 2016 Studium der Philosophie und Geschichte an den Universitäten Warschau und Konstanz. Seit 2014 Doktorand im Tadeusz-Manteuffel-Institut für Geschichte der Polnischen Akademie der Wissenschaften in Warschau; seit 2017 wissenschaftlicher Mitarbeiter im Graduiertenkolleg »Die DDR und die europäischen Diktaturen nach 1945« an der Friedrich-Schiller-Universität Jena. Stipendiat des Herder-Instituts in Marburg und der Gemeinschaft für studentischen Austausch in Mittel- und Osteuropa (GFPS) in Berlin. Veröffentlichungen u. a.: Rozliczenia z ekipą Gierka 1980–1984 [Die Auseinandersetzung mit der Mannschaft Giereks 1980–1984], Warschau 2018.