Małgorzata Ruchniewicz: Collectivization of the western Belarussian countryside, 1944-1953. The example of the Stalinist integration of the territories annexed by the Soviet Union during World War II

Abstract

In: Jahrbuch für Historische Kommunismusforschung 2013. Berlin: Aufbau Verlag, pp. 39-56.

This article presents, using the Belarussian example, the crucial point of the Soviet agrarian policy – the forced replacement of the private farming by the collective (state-owned) farms (kolkhozes). The analysis is based on the source materials produced by different organs of the communist party and the local administration. Hugely restricted access to the secret police (NKWD/KGB) archives means that these important files can be used by foreign historians only to a very small extent. Most of the sources used here have been analysed for the first time.

Über die Autorin

Małgorzata Ruchniewicz, Dr. habil, geb. 1970, 1989–1994 Studium der Geschichte an der Universität Wrocław/Polen, 1998 Dissertation über die sogenannte zweite Repatriierung der Polen aus der UdSSR in den Jahren 1955–1959, 2011 Habilitation über das westweißrussische Dorf in den Jahren 1944/45–1953, seit 1999 wissenschaftliche Mitarbeiterin in der Abteilung für osteuropäische Geschichte am Historischen Institut der Universität Wrocław, Forschungsschwerpunkte: Geschichte Weißrusslands im 20. Jahrhundert, Geschichte Polens im 20. Jahrhundert, Geschichte Schlesiens im 19. und 20. Jahrhundert, Veröffentlichungen u. a.: Repatriacja ludnosci polskiej z ZSRR w latach 1955–1959, Warschau 2000; Co-Autorin: Geschichte des Glatzer Landes, Wrocław/Hamburg 2006; Co-Autorin: Zwangsumsiedlung, Flucht und Vertreibung 1939–1959. Atlas zur Geschichte Ostmitteleuropas, Bonn 2009; Wieszachodnio Bialoruska 1944–1953, Wrocław 2010.