Peter Kaiser: The secretary general of the Komsomol: Alexandr Kosarev as patron of the Soviet football

Abstract

In: Jahrbuch für Historische Kommunismusforschung 2018. Berlin: Metropol Verlag, pp. 79–92.

Up until now, little has been known about the secretary general of the Young Communist League (Komsomol), Aleksandr Kosarev (1903–1939). This article discusses the role he played in the pre-war Soviet Union and, above all, it scrutinizes how he tried to expand his power base in order to gain increasing political influence. His activity was shaped by different factors and embraced many areas. Using the example of Kosarev’s engagement in the process of establishing football in the Soviet Union, both as an ideologically acceptable game and as a desirable pastime, this article shows how he became the patron of one of the most popular teams, Spartak Moscow, and the nature of his intentions which were concealed behind this.

Über den Autor

Peter Kaiser, Dr. phil., M.A., geb. 1976 in Alma-Ata/Kasachstan. 1997 bis 2003 Studium der Neueren und Neuesten Geschichte, der historischen Anthropologie, des Journalismus und der Politikwissenschaften an den Universitäten Leipzig und Freiburg; 2004 bis 2009 Studium der Rechtswissenschaften an der Universität Freiburg. Promotionsstipendien der Konrad-Adenauer-Stiftung, der Dorothee-Wilms-Stiftung und des DHI Moskau. 2015 Promotion, bis 2016 Mitglied des Graduiertenkollegs Geschichte und Kultur Osteuropas und der Graduiertenschule Humanities der Albert-Ludwigs-Universität Freiburg. Veröffentlichungen u. a.: Das Schachbrett der Macht. Handlungsspielräume eines sowjetischen Funktionärs unter Stalin am Beispiel des Generalsekretärs des Komsomol Aleksandr Kosarev (1929–1938), Stuttgart 2017. 2013 bis 2016 in der Privatwirtschaft zuletzt als Berater tätig. Seit April 2017 wissenschaftlicher Mitarbeiter am Lehrstuhl für Neuere und Osteuropäische Geschichte der Albert-Ludwigs-Universität Freiburg.