Peter Ruggenthaler: In the shadow of the »Stalin Note«: The Kremlin and Kekkonen's initiative for a neutral Scandinavia

Abstract

In: Jahrbuch für Historische Kommunismusforschung 2013. Berlin: Aufbau Verlag, pp. 91-105.

In January 1952, the Finnish Prime Minister Urho Kekkonen, with his so-called »pajama speech«, revived the discussion regarding a neutral alliance of the Nordic states, though without calling into question the Finnish-Soviet Agreement of Friendship of Cooperation and Mutual Assistance, which was signed in 1948. At the time, Kekkonen was accused of speaking on behalf of »his master«, Stalin. Was the speech a realistic attempt to move Norway and Denmark to withdraw from NATO, which had been founded in 1949, with the lure of neutrality? Was Kekkonen pursuing his own interests or was he the willing instrument of the Kremlin? Simultaneously, Moscow was working on the peace treaty proposal for Germany on the basis of neutrality (the »Stalin Note«), which would become one of the biggest propaganda coups in the history of the Cold War. This article examines the questions surrounding the aims and strategies Moscow was pursuing in northern Europe at this time and what this ultimately meant for Soviet policy towards Germany.

Über den Autor

Peter Ruggenthaler, Mag. Dr., geb. 1976, Geschichte- und Russisch-Studium an der Universität Graz. Seit 1998 Mitarbeiter am Ludwig Boltzmann-Institut für Kriegsfolgen-Forschung, Graz-Wien. Mitglied der Österreichisch-Russischen Historikerkommission. Zahlreiche Publikationen zu Bereichen des Kalten Krieges und der sowjetischen Außenpolitik. U. a.: Zwangsarbeit in der Land- und Forstwirtschaft auf dem Gebiet der Republik Österreich 1939–1945, München 2004; Stalins großer Bluff. Die Geschichte der Stalin-Note in Dokumenten der sowjetischen Führung, München 2007; Mithg.: Prager Frühling. Das internationale Krisenjahr 1968, Wien/Köln/Weimar 2008; Mithg.: The Prague Spring and the Warsaw Pact Invasion of Czechoslovakia in 1968.Harvard Cold War Studies Book Series, Lanham 2010; Mithg.: Stalins Wirtschaftspolitik an der sowjetischen Peripherie. Ein Überblick auf der Basis sowjetischer und osteuropäischer Quellen, Innsbruck/Wien/Bozen 2012.