Sebastian Voigt: Strange conversions? From Mao to Moses. Leftist radicalism and Jewish belonging in France in the late seventies

Abstract

In: Jahrbuch für Historische Kommunismusforschung 2013. Berlin: Aufbau Verlag, pp. 137-152.

In France, the decades after the Liberation were dominated by brutal colonial wars until 1962. Among others matters, the discussion about anti-colonialism concealed the past of the Vichy regime and the collaboration of parts of the French population. Instead, powerful postwar myths were created by the Gaullists as well as by the Communists that suggested France had liberated itself and the whole nation was part of the Résistance against the Germans. The specific Jewish memory of the Holocaust and the Jewish contribution to the resistance was marginalized. Nevertheless left-wing Jewish activists played a major role in the new social movements, especially during the events of May ´68 and its aftermath. In the mid seventies many left-wing Jews began to address their national belonging. That implied a critical debate about the Republican self-perseeption and a break with the universalist promise of communist ideology. This essay discusses the reasons for this shift and tries to explain it within the context of France’ postwar history.

Über den Autor

Sebastian Voigt, M.A., Erstes Staatsexamen (Gymnasium), Studium der Geschichte, Philosophie, Deutsch und Pädagogik in Freiburg im Breisgau, Amherst (Mass.) und Leipzig. Stipendiat der Rosa-Luxemburg-Stiftung (2001–2004), der Studienstiftung des deutschen Volkes (2003–2006) und der Fulbright Kommission (2002–2003). Wissenschaftlicher Mitarbeiter am Simon-Dubnow-Institut für jüdische Geschichte und Kultur an der Universität Leipzig. 2008 Promotionsstipendium der Studienstiftung des deutschen Volkes. 2009 Promotionsstipendium der Hans-Böckler-Stiftung. Dissertationsprojekt: Zwischen Résistance und Holocaust. Zur politischen Erfahrungsgeschichte jüdischer Intellektueller im Nachkriegsfrankreich. Veröffentlichungen u. a.: Die Dialektik von Einheit und Differenz. Über Ursprung und Geltung des Pluralismusprinzips in den Vereinigten Staaten von Amerika, Berlin 2007; »Das Verhältnis der DDR zu Israel«, in: Dossier 60 Jahre Israel, hg. von der Bundeszentrale für politische Bildung, Bonn 2008 (Onlinepublikation); »Pierre Goldmans Prozess. Literarische Interventionen von Hélène Cixous und Régis Debrais«, in: Jahrbuch des Simon-Dubnow-Instituts/Simon Dubnow Institute Yearbook X (2011), Göttingen/Oakville, Conn. 2011, S. 369–388; »Antisemiten als Koalitionspartner? Die Linkspartei zwischen antizionistischem Antisemitismus und dem Streben nach Regierungsfähigkeit«, in: Zeitschrift für Politik (2011), H. 3, S. 290–309 (mit Samuel Salzborn).