Udo Grashoff: Resistance as farce? Gestapo Informants (Vertrauensmänner) in the illegal German Communist Party in Breslau 1935–39

Abstract

In: Jahrbuch für Historische Kommunismusforschung 2016. Berlin: Metropol Verlag, pp. 19–38.

So far, little is known about the communist resistance movement during the Third Reich in Breslau. After the party was proscribed, it was possible to install new local leaders quickly, despite repeated arrests. But to what extent can the communist underground in Breslau be regarded to be genuine resistance? There is reason to believe that the party’s Silesian district leadership was controlled by the Gestapo – at least in part and to an increasing extent. This article discusses the role of three communists who were recruited by the Gestapo as informants. It scrutinises how they gained increasing influence in the process of reorganising communist groups and how they helped to destroy them. The article also deals with the different fates of these informants after 1945.

Über den Autor

Udo Grashoff, Dr. phil., geb 1966 in Halle (Saale). 1986 bis 1992 Studium der Biochemie, 1993 bis 1999 Studium der Geschichte, Germanistik und Allgemeinen und Vergleichenden Literaturwissenschaft, konzeptionelle Mitarbeit an vier zeitgeschichtlichen Ausstellungen, zahlreiche Radiofeatures für öffentlich-rechtliche Sender, 2006 Promotion, 2008 bis 2014 wiss. Mitarbeiter am Lehrstuhl für Neuere und Zeitgeschichte der Universität Leipzig, seit 2014 DAAD-Lektor an der School of Slavonic and East European Studies am University College London, derzeit Arbeit an Habilitation zum Thema »Verrat im kommunistischen Widerstand gegen den Nationalsozialismus 1933–45«. Veröffentlichungen u. a.: Schwarzwohnen. Die Unterwanderung der staatlichen Wohnraumlenkung in der DDR, Göttingen 2011; »In einem Anfall von Depression ...« Selbsttötungen in der DDR, Berlin 2006.