Volker Stalmann: Party chairman for three months: Ernst Däumig (1866–1922) and the council system

Abstract

In: Jahrbuch für Historische Kommunismusforschung 2018. Berlin: Metropol Verlag, pp. 23–41.

The history of the Communist Party in the Weimar Republic can be described as a history of growing dependence on Moscow, the Communist International and its Executive Committee (ECCI), which was founded in March 1919. If the party was able to maintain its independence until 1920 and to position itself as a communist mass party after the merger with the left wing of the USPD, then the party came under increasing influence from the ECCI and its emissaries in 1921. A first phase in the subordination of the KPD to Moscow can be seen in 1921, when the March Uprising, which was caused by ECCI emissaries, led to a party crisis including the loss of leading Communist politicians. The example of Ernst Däumig (1866–1922), who together with Paul Levi led the KPD as co-chairman in 1920/21, will focus on several issues that are also relevant to the history of the revolutionary workers’ movement. The article will address the party’s appeal to representatives of the left wing of the USPD to join the Comintern and, thereby, the KPD and, finally, the failure of this cooperation and its impact on former USPD members.

Über den Autor

Volker Stalmann, Dr. phil., geb. 1964 in Duisburg. Studium der Geschichte und Romanistik in München und Berlin. 1998 Promotion, 1998 bis 2003 Forschungsstipendiat der DFG und der Gerda-Henkel-Stiftung, seit 2004 wissenschaftlicher Projektmitarbeiter der Kommission für Geschichte des Parlamentarismus und der politischen Parteien (KGParl) und im Rahmen des Editionsprogramms »Fraktionen im Deutschen Bundestag (1949–1990)« zuständig für die Teiledition »Die CSU-Landesgruppe im Deutschen Bundestag. Sitzungsprotokolle 1972–1983«. Veröffentlichungen u. a.: Kurzbiografien über August Thalheimer (1884–1948) und Ernst Däumig (1866–1922) in der Reihe »Baden-Württembergische Biographien« bzw. im Sammelband Weltkrieg. Spaltung. Revolution – Sozialdemokratie 1916–1922, hrsg. von Uli Scholer und Thilo Scholle (ET 2018); Die FDP-Fraktion im Deutschen Bundestag. Sitzungsprotokolle 1949–1969, 2 Halbbde., Düsseldorf 2017; Die Revolution in Hamburg. Die Sitzungsprotokolle des Hamburger Arbeiter- und Soldatenrates von 1918/19 (unter Mitwirkung von Jutta Stehling), Düsseldorf 2013; Fürst Chlodwig zu Hohenlohe-Schillingsfürst. Ein deutscher Reichskanzler, Paderborn 2009.